Waarom ook jij zou moeten bloggen

Bloggen is allang niet meer wat het een aantal jaar terug was – iets voor jongeren die graag hun gedachten online deelden. Nee, ondertussen is het zelfs voor bedrijven heel normaal geworden om een blog bij te houden. Kijk maar naar Coolblue, KLM en KPN. Maar waarom zouden dit soort grote bedrijven geld en moeite steken in het schrijven van blogs?

Eigenlijk is die vraag heel makkelijk te beantwoorden: het levert veel toegevoegde waarde op. Precies om die reden zou ook jij geld en moeite moeten steken in het schrijven van blogs. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, want als ondernemer heb je het druk met een hoop, ben je niet persé de beste schrijver en vraag je je waarschijnlijk af wat die toegevoegde waarde dan precies inhoudt. Dat laatste ga ik je vertellen! Een lijstje dus met 4 redenen waarom jij zou moeten bloggen.

1: Je bent vindbaar in Google

Kelly schreef in haar blog al over het belang van SEO. Het inzetten hiervan zorgt ervoor dat je goed gevonden wordt in Google. Zoals Kelly ook al aangaf, is het hiervoor belangrijk om content te maken die aansluit bij je doelgroep en hun vragen beantwoordt. Een manier om dit te doen is het schrijven van blogposts. Hierin kan je keyworden verwerken waarop je gevonden wilt worden en kan je zo meer bezoekers naar je site trekken. Het voordeel is ook nog dat mensen die je vinden via Google vaak opzoek zijn naar specifieke antwoorden, waardoor de kans groter is dat ze aandachtiger lezen en interesse tonen in jou en jouw merk.

2: Je kan jezelf neerzetten als expert

Een blog is de ideale plek om je expertise te tonen! Ben je fotograaf? Dan kan je jouw foto’s delen en vertellen over de instellingen van je camera. Organiseer je evenementen? Dan kan je tips geven voor het perfecte evenement. Dat voelt misschien een beetje als het weggeven van jouw product of dienst in plaats van het verkopen ervan, maar het tegengestelde is waar. Juist door het geven van die informatie, geef jij mensen het idee dat jij alles over dit onderwerp weet en willen ze met jou of jouw bedrijf samenwerken.

3: Je bouwt een band met jouw publiek

Op jouw blog help je het publiek met hun vragen en problemen. Doordat jij ze helpt, bouw je een (onzichtbare) band op met je publiek. Ze gaan je zien als expert, komen regelmatig terug en voelen een connectie. Zeker wanneer je ook degene achter het bedrijf – jij als ondernemer dus – laat zien, krijgt jouw publiek een band met je. Ze hebben het idee jou te kennen. Die band kan zich later omzetten in sales. Want zeg nou zelf, wie gun je jouw geld meer: je vrienden en familie of een verkoper die je niet kent? Juist, de eerste, omdat je daar een band mee hebt!

4: Je kan data verzamelen

Wat heb ik aan die data, hoor ik je al denken. Laat ik eerlijk zijn, je verdient er niet meteen aan. Toch kan die data je goed van pas komen. Door data te verzamelen over je blog kan je zien waar mensen op zoeken, wat ze het meeste willen lezen en waar voor jou nog kansen liggen. Alleen al het kijken naar het aantal paginaviews kan je veel vertellen! Met die informatie kan je vervolgens je blogs scherper maken én jouw diensten of producten nog beter laten aansluiten. Door data te verzamelen kan je dus werken aan een verbetering van jouw onderneming.

https://www.instagram.com/p/BpTVBNOigsj/?taken-by=dauwendoel

Waar wacht je nog op?

Het lijkt me duidelijk, voor ieder bedrijf is het goed om te gaan bloggen! Dus, waar wacht je nog op? Ga aan de slag en wees vooral niet bang om uit te proberen en ervan te leren. Word zichtbaar online, krijg een band met jouw bezoekers, positioneer je als de expert in jouw vakgebied en creëer zo jouw eigen succes!

Marlot Bastiaenen - Blogexpert

“Ik ben Marlot, blogger op The Coffee Type en freelance content creator. Als content creator help ik anderen met het creëren van content voor bijvoorbeeld hun social media kanalen of websites. Hiermee zorg ik ervoor dat ze online vindbaar zijn en hun expertise kunnen uitdragen.

Meer weten of een keer een kopje koffie doen? Neem een kijkje op mijn website!”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *