Wat je als ondernemer moet weten over SEO

 

SEO wordt vaak gezien als een saaie en tijdrovende taak. Het is zo’n onderwerp dat waarschijnlijk al een tijdje op je to-do list staat, maar waar je nooit echt tijd voor maakt. Of, je hebt je misschien al een beetje verdiept in metagegevens, zoekwoorden onderzoek en website verbeteringen maar je snapt er niks van en je hebt geen idee waar je moet beginnen.

Wat nou als ik je vertel dat SEO helemaal niet technisch, ingewikkeld en tijdrovend hoeft te zijn. En dat SEO één van de beste manieren is om een continue stroom aan klanten aan te trekken met je website. In deze blog post neem ik je mee langs de belangrijkste dingen die je moet weten als ondernemer om goed voorbereid aan de slag te gaan met SEO. Want: de juiste SEO mindset is het halve werk!

Wat is SEO

Laten we bij het begin beginnen, wat is SEO eigenlijk precies? SEO staat voor Search Engine Optimization wat in het Nederlands ook wel zoekmachine optimalisatie wordt genoemd. Onder SEO vallen alle activiteiten die je op je website of daarbuiten doet om beter gevonden te worden in zoekmachines zoals Google.

Daarbij draait het om het verbeteren van zowel de kwaliteit als de kwantiteit van website verkeer, uit de niet betaald resultaten van Google (Dit wordt ook wel “organic traffic” genoemd).

Waarom is SEO belangrijk?


SEO zorgt er dus voor dat je goed gevonden wordt in zoekmachines als Google. Maar waarom is dit zo belangrijk vraag je jezelf misschien af.

Een goede positie in de organische resultaten is enorm belangrijk voor het succes van je website maar dat gebeurt niet zomaar. Er zijn vaak duizenden pagina’s op het internet over hetzelfde onderwerp. Google moet filteren waar een pagina over gaat en hoe “goed” die pagina is. Om Google hier een handje bij te helpen en er voor te zorgen dat je pagina’s hoog scoren is het belangrijk om aan de slag te gaan met SEO. Door je website te optimaliseren voor zoekmachines help je zoekmachines aan de juiste informatie zodat de content goed gelezen en getoond kan worden door een zoekmachine als Google.

Hoewel social media, betaald verkeer en andere online marketing kanalen voor bezoekers naar je website kunnen zorgen, gaat het grootste deel van het online verkeer langs zoekmachines. Wanneer je op zoek bent naar een product of dienst of naar het antwoord op een vraag is Google vaak je startpunt.

Daarnaast ligt het conversiepercentage van bezoekers uit zoekmachines vaak een stuk hoger dan bij bezoekers uit andere kanalen. Ook blijven bezoekers uit zoekmachines langer op je pagina en bekijken ze vaak meer pagina’s. Dat komt omdat deze bezoekers op dat moment zelf op zoek zijn gegaan naar een product of dienst of naar het antwoord op een vraag. Be-zoekers uit zoekmachines hebben daardoor dus veel meer aandacht voor je content.

Minder technisch dan gedacht

Zoekmachines als Google zijn de laatste jaren enorm slim geworden. Met alle data die ze online verkrijgen van hun gebruikers weten ze precies wat bezoekers wel en niet prettig vinden online. Denk bijvoorbeeld aan een snelle laadtijd, afbeeldingen op een pagina en duidelijk geschreven teksten. Aan de hand van deze inzichten passen zoekmachines de resultaten die ze tonen aan, zodat gebruikers de best mogelijke resultaten te zien krijgen.

Hoewel SEO erg technisch lijkt en met name gefocust lijkt te zijn op zoekmachines zelf, speelt het menselijke aspect een grotere rol dan je zou denken. Het draait er bij SEO om dat je be-grijpt waar je doelgroep online naar op zoek is: welke antwoorden willen ze vinden, welke woorden gebruiken ze daarbij en wat voor soort content zien ze graag. Dit helpt je om con-tent te maken die bezoekers daadwerkelijk waarderen. Daarmee bouw je aan een sterke band met je bezoekers wat ervoor zorgt dat jij de go-to plek wordt voor vragen en advies.

Aan de slag

Het beste advies wanneer je net aan de slag gaat met SEO is dus om je doelgroep te leren kennen. Weet wat voor persoon op je website komt en welke vragen hij/zij heeft. Zodra je weet wie je doelgroep is en je in kaart hebt gebracht welke vragen ze hebben is het belangrijk om content te maken die die vragen beantwoord. Denk bijvoorbeeld aan blog posts die antwoord geven op bepaalde vragen. De kans is namelijk erg groot dat je doelgroep die vragen ook aan Google “stelt”.

Door geregeld content te blijven delen die inspeelt op belangrijke vragen zul je zien dat steeds meer bezoekers je weten te vinden en bij je terug komen voor advies. Er zijn enorm veel websites die maand-in-maand uit hartstikke veel bezoekers aantrekken door puur de vragen van de doelgroep te beantwoorden. Het hoeft dus helemaal niet lastig te zijn om te beginnen met SEO, als je maar begint! Het belangrijkste om in gedachte te houden:

Kelly Kluve - SEO specialist

“Ik ben Kelly, SEO expert en oprichter van My Marketing School. Met My Marketing School help ik ondernemers aan een duidelijke online marketing strategie die voor meer bezoekers en klanten uit Google zorgt. Dat doe ik door middel van 1-op-1 advies, workshops en online tools.”

Wil je meer leren over SEO? Op mijn website vind je een gratis SEO handleiding voor beginners.

2 thoughts on “Wat je als ondernemer moet weten over SEO

  1. Pingback: Waarom ook jij zou moeten bloggen - Dauw Doel

  2. Pingback: Waar vind je gratis rechtenvrij beeldmateriaal voor je website

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *