Instagram hoe pak ik het aan?

Ik steek het niet onder stoelen of banken, ik ben GROOTS fan van Instagram. Zonder bescheiden te zijn kan ik zeggen dat ik veel Instagram kennis heb. Het is zelfs zo bijzonder, dat pubers enthousiast toegeven dat ik er meer van weet dan zij.
Ik ben dol op dit kanaal, omdat het een snel kanaal is waarin je zowel met bedrijven als met consumenten contact kunt leggen, ze beiden kunt volgen, berichten kunt reposten, b2b, b2c…


Mooie foto’s en video’s

Een goede foto maakt dat je zichtbaar bent. Foto’s van gezichten doen het erg goed op Instagram. Mensen zien nu eenmaal graag andere mensen, dat zit van nature in ons oersysteem. En als het dan een foto is, die oprecht is, niet nep, dan worden je volgers trouwe fans, echte ambassadeurs. Het tijdperk van de ‘gemaakte’ accounts begint gelukkig steeds meer achter ons te liggen. Social media wordt gelukkig steeds echter, dichter bij ‘de mens’… Wil je nóg meer zichtbaar zijn, plaats dan video’s. Video’s hebben een nóg groter bereik, dat zie ik ook terug in mijn statistieken. Maar ga altijd voor echt. Het hoeft op social media niet van hoogstaande superieure kwaliteit te zijn, maar ga voor echt. Ben jezelf, laat het zien, laat je bedrijf zien zoals je dat ook in het echte leven doet.

  • plaats scherpe foto’s
  • foto’s van gezichten doen het goed
  • video’s hebben een groot bereik
  • zorg dat video’s kort en duidelijk zijn; ongeveer 1 minuut


Waarom waardevolle teksten

Plaats bij je foto een waardevolle tekst, die ruimte heb je, gebruik die. Wanneer deze tekst waardevol is, dan zijn volgers bereid om meer tijd te steken in jouw bericht. Onder waardevolle teksten versta ik tekst waarin je iets vertelt dat nieuw of interessant is voor je volgers. Plaats een verhaal over het waarom en hoe van je organisatie. Geef tips waar je volgers echt iets aan hebben. Maar bovenal plaats verhalen van je medewerkers binnen het bedrijf. Laat zien waar zij mee bezig zijn. Klanten en volgers vinden het buitengewoon interessant om een kijkje in de keuken te krijgen. Juist deze verhalen worden krachtig verder verteld, en zo werk je op een positieve manier aan storytelling.

Volgen en ontvolgen

De meest gehoorde irritatie op Instagram is de volg en ontvolg methode. Accounts gaan jou volgen, jij volgt terug, en vervolgens ontvolgt dat account jou. Hierdoor verzamelt een account veel volgers.
Ik ben daar oprecht géén fan van. Dit zijn kat en muis spelletjes waar je niets mee bereikt.
Natuurlijk kun je na verloop van tijd een account ontvolgen omdat het niet meer je interesse heeft, of omdat zij bijna nooit iets posten. Maar direct ontvolgen na een follow… nee, dat raad ik je af. Want, zoals ik al zei, ga voor echt en oprecht. Mensen doen zaken met mensen, en bij een mooi en oprecht contact vertellen mensen/volgers jouw verhaal weer verder. En ja, bij een directe ontvolg, vertellen mensen dat óók verder…

Niet opgegroeid met social media

Dit is een zéér interessante groep. Doordat zij vaak wat ouder zijn, meer meegemaakt hebben, voelen zij zich in het dagelijkse leven niet onzeker. En juist die zekerheid, zouden ze op social media gerust meer mogen laten zien. Waar zou je als 45plusser nog onzeker over moeten zijn op social media. Plaats die leuke foto of interessante video van je. En ook hier weer, ga voor echt, zoals je dat in het echte leven doet.

Persoonlijk ben ik niet onzeker over bijvoorbeeld mijn uiterlijk, en ook ik zie er de ene dag beter uit dan de andere dag. So be it. Ook ik merk dat oprechte berichten en foto’s met mijn gezicht het erg goed doen. Dat ligt niet zozeer aan mijn gezicht, maar zit in het oersysteem van de mens. Offline krijg ik op mijn Instagram berichten ook enorm veel leuke en enthousiaste reacties. Mensen doen zaken met mensen. Laat jezelf en de mensen binnen je bedrijf zien! Doen!

Social Monday Advies en training social media in begrijpelijke taal voor ondernemers

Bedrijfsmatig op Instagram? Dan zijn niet het aantal volgers belangrijk, maar wel de juiste volgers. Mensen doen zaken met mensen, en dus zul je als bedrijf op Instagram vooral menselijk moeten zijn. Hoe je dat doet in de digitale wereld heeft alles te maken met de echte wereld. Mijn uitleg in trainingen is in begrijpelijke taal, zodat ook jouw bedrijf snel zichtbaar wordt op Instagram.

1 thought on “Instagram hoe pak ik het aan?

  1. Pingback: Emailmarketing; begin vandaag nog als je aan je bedrijf wilt werken!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *