Meer binding met je klanten via Facebook

Als je net begonnen bent met je bedrijf wil je natuurlijk zo snel mogelijk jouw expertise, dienst of product met de wereld delen. Facebook is een van de meest populaire Social media platformen van dit moment. Bijna iedereen zit op Facebook en daar kun jij optimaal gebruik van maken. Ook als je nog niet een enorm marketingbudget hebt om te investeren. Maar hoe werkt dat dan precies? Hoe bereik je jouw doelgroep? Wat voor invloed hebben ‘likes’ op jouw posts? En hoe realiseer je interactie met paginafans? Ik help startende ondernemers met het effectief inzetten van Facebook via Facebook trainingen. Graag leg ik je uit hoe ‘de wereld van Facebook’ werkt.

Facebookpagina

Laten we bij het begin beginnen. Je wilt graag een Facebookpagina aanmaken voor jouw bedrijf. Waar moet je dan op letten? Hoe vul je jouw pagina met waardevolle content? Weet je ook al welke profielfoto en omslagfoto jouw onderneming het beste weergeeft? En vooral hoe kom in je in ‘the picture’ bij jouw doelgroep. Dit zijn een paar voorbeelden van zaken waar je rekening mee dient te houden. Ik ga via dit blogartikel op een paar onderwerpen in. In mijn volgende blogs zal ik steeds een ander onderdeel van Facebook nader uitleggen.

Creëer waardevolle content

Het is een beetje een open deur natuurlijk, maar waardevolle content is echt ontzettend belangrijk. Wanneer je jouw Facebook fans bestookt met aanbiedingen en sale-acties dan vallen deze acties niet meer op. Mensen worden als het ware immuun voor de zoveelste win- en deelactie. Het wil niet zeggen dat je geen acties op je pagina kunt plaatsen, maar afwisseling is de ‘magic word’. Wissel informatie over jouw product of dienst af met een leuk weetje, een grappige foto of een interessante tip. Gun jouw doelgroep ook af en toe een kijkje achter de schermen. Mensen zijn geïnteresseerd in nieuwtjes over jouw bedrijf maar ook over jou als persoon. Dat maakt je een stuk toegankelijker en versterkt de binding met jouw klanten.

Facebook; ga jij interactie aan met je klanten?

Meer interactie met je Facebookfans

Stel, je hebt al behoorlijk wat fans die jouw pagina volgen. Familie, vrienden en collega’s zijn natuurlijk ontzettend enthousiast. Helaas gebeurt er verder nog maar weinig. Hoe krijg je eigenlijk nieuwe fans, meer reacties en likes op jouw posts? Op de eerste plaats door het delen van – eerder genoemde – waardevolle content. En, maak optimaal gebruik van de paginafans die je al hebt. Andere tip is, om mensen meer te betrekken bij jouw posts. Stel bijvoorbeeld eens een vraag aan jouw fans. Laat merken dat hun mening er toe doet. Deel een bepaald product of dienst en vraag om een reactie. Ook het tijdstip van het delen van jouw berichten heeft invloed op het krijgen van reactie en likes. Wanneer is jouw doelgroep online? De lunchpauze staat er bijvoorbeeld om bekend dat mensen vaak online zijn. Het weekend is ook een mooi moment om berichten te posten.

Facebook; het draait om interactie met je klanten

Veel mensen denken dat wanneer ze bij een pagina op like geklikt hebben, zij dan ook automatisch nieuwsberichten van die pagina te zien krijgen. Maar zo werkt het niet bij Facebook. Als je alleen een pagina liked en verder nooit op berichten reageert, denkt Facebook dat je de pagina niet (meer) interessant vindt. Dus actie = reactie. Hoe meer interactie jij hebt met jouw klanten hoe vaker jij in hun tijdlijn verschijnt. Je kunt het makkelijk testen door twee weken lang op bepaalde dagen en tijdstippen te posten. Kijk wat werkt en maak daar dan een tijdschema van. Zo leer je steeds meer over jouw doelgroep en kun je dit optimaal toepassen. Meten = Weten.

Beeldmateriaal voor Facebook

Beeldmateriaal maakt jouw berichten aantrekkelijker. Mensen worden nu eenmaal sneller getriggerd door beeld dan tekst. Combinatie van beeld en tekst is natuurlijk helemaal top. Belangrijk is dat je zorgt voor rechtenvrije foto’s. Dat voorkomt een hoop gedoe. Ook kun je via Canva zelf leuke collages maken of banners met een slogan ter illustratie van jouw post. Je kunt afbeeldingen precies op maat maken voor Facebook. Want net als andere Social media platformen heeft ook Facebook hier bepaalde richtlijnen voor.

Facebook advertising

Wil je een bepaald product of dienst onder de aandacht brengen of verkopen generen? Dan heeft Facebook een handige marketingtool: Facebook advertising. Met deze tool kun je een pakkende advertentie opstellen en delen met jouw doelgroep. Ook kun je heel specifiek een doelgroep samenstellen. Het budget net zoals de tijdsduur, bepaal je helemaal zelf. Wist je dat je met € 1,- per dag al resultaat bereikt via Facebook advertising? Ik leg je graag in mijn Facebook training uit hoe dit werkt. Ook geef ik je tips over het creëren van pakkende teksten. Ontdek de wereld van Facebook en durf met de wereld te delen wat jou en je bedrijf zo uniek maakt.

Dauw & Doel Facebook expert Patty

Ik ben Patty Smeets, Facebook expert & Contentspecialist.
Via mijn bedrijf Komma tekstbureau adviseer ik vooral startende ondernemers over het zakelijk inzetten van Facebook. Hierbij combineer ik mijn ervaring als contentspecialist met mijn kennis op het gebied van Facebook. Ik leer je hoe je een zakelijke Facebookpagina aanmaakt, jouw doelgroep effectief bereikt en over het opstellen van Facebook campagnes.

2 thoughts on “Meer binding met je klanten via Facebook

  1. Nicole Orriëns Beantwoorden

    Ik vind Facebook altijd een beetje lastig, omdat ze zo vaak hun algoritme veranderen. Heel soms doe ik een kleine advertentie, maar ik haal er denk ik niet uit wat er in zit.

  2. Mario Beantwoorden

    interessant stukje! Ik ben op het moment heel erg zoekende naar een goede strategie voor FB. Ik ben echt geen fan van FB, maar ik merk wel heel erg dat ik FB nodig ben. (het mindere puntje van mijn website avontuur haha)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *