Waarom je vandaag nog moet beginnen met emailmarketing

Het sturen van nieuwsbrieven (emailmarketing) wordt door velen als ouderwets gezien. We begonnen ons internet tijdperk immers ooit met email; moeten we nu niet focussen op alle ‘nieuwe’ sociale media en email achter ons laten? Duizenden volgers verzamelen op Instagram, Facebook, LinkedIn, Twitter of YouTube? Social media zijn zeker belangrijk, maar emailmarketing blijft voor mij toch echt bovenaan staan. Ik zet drie redenen op een rijtje waarom je vandaag nog moet beginnen met emailmarketing!

1. Geen algoritmes

Don’t get me wrong, ik ben gek op Instagram. Wat ik er minder leuk aan vind, is dat je altijd voor je plekje aan het vechten bent in het algoritme. Waar je vroeger nog bovenaan de feed kwam te staan als je op een goede tijd postte, wordt de feed nu gesorteerd op relevantie. Als er minder likes en reacties op jouw posts komen, word je als minder relevant bestempeld en word je minder in de feed meegenomen. Daarnaast is er nooit garantie dat het algoritme morgen niet ineens verandert en de posts op een andere manier gesorteerd zullen worden.

Bij emailmarketing zijn er geen algoritmes. Als jij iemands email adres hebt, kan niemand of niets daar iets aan veranderen, behalve jij en de subscriber. Jouw email komt sowieso in zijn of haar inbox terecht, bovenaan de lijst. Het is dus helemaal in jouw handen om ervoor te zorgen dat jouw subscribers je mails openen. Dit kun je doen door een aantrekkelijke onderwerpsregel te schrijven en mensen herhaaldelijk te laten merken dat jouw emails hen waarde bieden.

2. E-mail blijft altijd bestaan

Al veel sociale media zijn gekomen en gegaan (denk aan Hyves!). Er is geen garantie dat bedrijven zoals Facebook en Instagram altijd blijven bestaan. Als zij er mee stoppen, kun je jouw volgers niet simpelweg exporteren en op een ander medium weer uploaden. Je bent ze dan echt kwijt en zult ergens anders weer opnieuw moeten beginnen met het opbouwen van een following.

emailmarketing; dichterbij je klant

Bij email is dat anders, daar kunnen we niet zomaar mee stoppen. We hebben het nodig om onze digitale post te ontvangen, te communiceren met instanties en organisaties, om bestanden te versturen en nog veel meer. En laten we eerlijk zijn: wie verandert nu vaak haar email adres? 😉 In dit opzicht is email dus een stuk stabieler en daarmee een veel handiger (en slimmer!) marketing kanaal.

3. Het kost veel minder tijd

Het allerfijnste aan email is dat je veel kunt automatiseren. Als je ergens een opt-in formulier of pop-up plaatst om inschrijvingen te verzamelen, loopt dit vrijwel op zichzelf zonder extra moeite van jou. Daarnaast raad ik altijd aan om email sequences op te zetten; dit zijn series van emails die je één keer kunt schrijven en daarna voor altijd automatisch kunt laten versturen,bijvoorbeeld naar elke nieuwe subscriber. Zodra iemand zich dan inschrijft voor jouw email lijst, krijgen zij (zonder dat jij daar ook maar iets voor hoeft tedoen) de periode daarna een aantal vooraf geschreven emails van jou. Ideaal!

Ik zou nog honderd redenen op kunnen noemen waarom email marketing zo handig is, maar deze drie hebben jou hopelijk al over de streep getrokken. 😉 De komende tijd zal ik op Dauw & Doel tips en inzichten delen hoe jij kwalitatieve emailsubscribers verzamelt en hoe je aan de slag kunt met waardevolle email content.Ben jij al bezig met email marketing? Vertel het mij in de comments, ik ben benieuwd!

Ik ben Shelley, oprichter van Hashtag Lifegoals. Ik help ondernemers meer structuur aan te brengen in hun business en conversie en waarde te halen uit hun email marketing. Dat doe ik door coaching sessies, workshops en gratis online tips.

Wil je meer weten? Neem een kijkje op mijn website.

8 thoughts on “Waarom je vandaag nog moet beginnen met emailmarketing

  1. Shelley Barendregt Beantwoorden

    Leuk dat het je aanspreekt Stefaan! 🙂 Mails kunnen heel waardevol zijn. Inderdaad superleuk als iemand zich er dan voor inschrijft! Ik zal binnenkort tips delen hoe je je inschrijvingen kunt verhogen.
    Groetjes Shelley

  2. Karin Beantwoorden

    ik gebruik ook een programma dat automatisch nieuwsbrieven per mail verstuurd. Ik vind het alleen altijd stresserend dat ik in de gaten moet houden of ik het op tijd gepauzeerd heeft. Anders stuurt het een mail met de nieuwe artikels, maar met de oude tekst van het vorige mailtje. Misschien moet ik mij er eens beter in verdiepen….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *